Trpíte nadýmáním? Nadýmání není nic příjemného a může způsobovat problémy mnoha lidem. Proto se dnes podíváme na to, jak správně jíst a jaké potraviny zařadit či naopak vyřadit z jídelníčku.

Nadýmání je nadměrné hromadění plynů ve střevech. Odchod plynů v podobě krkání nebo větrů dokáže velmi znepříjemnit život. Plyny, které neodejdou a zůstávají ve střevě, způsobují napětí a bolesti břicha. Příležitostné nadýmání mohou způsobovat různé potraviny a také nevhodné návyky stravování.

Správné (nejen) stravovací návyky

  • potravu je nutné pořádně rozžvýkat, aby se jídlo spojilo se slinami, které napomáhají trávení
  • nespěchejte, není vhodné do sebe jídlo rychle „naházet“
  • jezte menší porce vícekrát denně
  • vyhledávejte potraviny s probiotiky (zakysané mléčné výrobky) a potraviny bohaté na vlákninu (vhodné nejsou luštěniny)
  • dodržujte správný pitný režim po celý den
  • pravidelně se hýbejte
  • snažte se být v psychické pohodě

Co nás nadýmá?

  • luštěniny – čočka, fazole, hrách
    • u luštěnin nám může pomoci namáčení luštěnin
    • zkuste červenou čočku – ta nenadýmá
    • nadýmání u luštěnin způsobují nestravitelné oligosacharidy stachyosa, rafinosa a verbaskosa, které podporují růst bifidobakterií, které tvoří plyn
  • zelenina – květák, kapusta, zelí, brokolice, česnek, cibule (možno přidat bylinky proti nadýmání – viz níže)
  • ovoce – banány, hroznové víno, hrušky, švestky
  • ořechy
  • pečivo – čerstvé, bílé a kynuté
  • rafinovaný cukr
    • ten se často nachází v různých sladkostech, zákuscích a sušenkách
    • rafinovaný cukr je potravou pro kvasinky, které se mohou přemnožit a zvýšit tím tvorbu plynu
  • přesolená, tučná, kyselá, kořeněná – průmyslově zpracovaná jídla
  • sycené a kyselé nápoje (např. ovocné čaje)
  • alkohol

Které potraviny naopak zařadit do svého jídelníčku?

  • zakysané mléčné výrobky (např. jogurty) s probiotickými kulturami
  • nízkotučnější sýry
  • zelenina - okurky, rajčata, řepa
  • ovoce - citrusové plody, jablka
  • vhodné přílohy - rýže, brambory, kuskus, těstoviny
  • pečivo - vícezrnné nebo celozrnné, lepší je starší – ne úplně čerstvé
  • nápoje – neperlivá voda, čaj – bylinkový (heřmánkový, meduňkový, mátový)
  • proti nadýmání Vám mohou pomoci také koření a bylinky, nejlepší protinadýmavé účinky má kmín, anýz, fenykl, zázvor, máta, heřmánek, kopr, oregano a bazalka

Zajímavost na závěr: V trávicím ústrojí zdravého člověka se nachází 1 – 2 l plynu a člověk si průměrně uleví asi 12x za den! Rychlost vycházejícího plynu je cca 3 m/s.

Žanda

foto @asier_relampagoestudio

Vytvoř si účet a získej tyto skvělé výhody

Dárečky DÁRKY A ODMĚNY Sbírání lováčků a soutěže
Profil OSOBNÍ PROFIL Zaznamenávej a sleduj svůj progres
Plánky a tipy PLÁNKY ZDARMA TOP-Tipy na cvičení

Znáte nás z médií