Krásný den,

často se ptáte, jak nahradit to, či ono. Někdo nahrazuje kvůli potravinovým alergiím, někdo z etických důvodů, někdo má zkrátka jen rozmlsaný jazýček. Jak se naučit potraviny z jídelníčků nahrazovat?

Nahrazování jídel

Jako jednu z možností máte k dispozici stránky 30ti denní výzvy, kde najdete záložku Výživové hodnoty
Hledejte vždy tu nejbližší možnou shodu v bílkovinách, v sacharidech a tucích. Někdy vás může zmást i náhrada tabulkou navržená – například v případě ovesných vloček, které by dle tabulek šly nahradit cereáliemi pro děti. Zde vždy zpozorněte, není sacharid jako sacharid.

Pokud zde nenajdete potravinu, kterou chcete nahradit, můžete zvolit druhou možnost a tou je selský rozum. Je to prosté, nahrazujte vždy druh za druh. Například maso za maso, přílohu za přílohu nebo ovoce za ovoce.

Poté vybírejte to, co je typově nejblíže. Například sypká příloha za sypkou (třeba rýže za kuskus) anebo salát za salát (polníček za špenát).
A nakonec můžete volit i barvu. Tedy zelená za zelenou (chřest za zelené lusky nebo brokolici), červená za červenou (rajče nahradíte paprikou), případně bílé maso za bílé (drůbež za ryby).

Pokud nejíte maso, je důležité nahradit ho tak, abyste pokryli příjem bílkovin. Hodnoty si můžeme zkontrolovat u třetí možnosti a to např. na kalorických tabulkách. Zde zadáte potravinu, kterou byste měli sníst a ihned vidíte její hodnoty. Ve stejném váhovém poměru pak zadáte to, co máte doma a čím byste mohli nahradit. Zkontrolujete, a pokud jsou rozdíly značné, vložíte zase další – lépe vhodnou potravinu.
U mléčných produktů se snažte vybírat náhradou ty rostlinné – tedy rostlinné jogurty, pomazánky, sýry apod. Ořechy měňte za jiné ořechy a semínka.

Prohazování jídel

Vždy si můžete přehazovat jídlo v rámci jednoho dne tak, jak uznáte za vhodné a jak se Vám bude lépe vařit. Pokud například večer máte jogurt, ale hodí se vám spíš k snídani, tak si ho k snídani přidejte. Pokud budete vařit oběd a vejce se vám šikne do zapečených těstovin, tak si jedno ze snídaně odeberte. Snažte se s jídelníčkem pracovat. Nemáte se stát otrokem stravování, ale má to pro vás být mustr, jak se stravovat zdravěji po zbytek života.

Prohazování dnů

Pokud jste si vybrali Sacharidové vlny, je možné prohazovat pouze ty dny, které mají stejné množství sacharidů. V případě Vege jízdy máte v instrukcích popsáno, že je možné měnit druhy dnů (střední za střední apod.).
Volný den si v případě výzvy Do plavek udělejte kdy je libo. NE KAŽDÝ DEN. U Vyváženého jídelníčku to může být kterýkoliv den. Jinak se vždy řiďte instrukcemi, které naleznete ve vašem osobním profilu.

Pokud radíme dát si pauzu, tak je to z toho důvodu, že budete mít volný den v neděli, kdy většina z nás nepracuje, a tedy si s rodinou může užít. Pokud chcete jinak, platí logické pravidlo – pokud dáváme v sobotu start a v neděli je volný den, tak pokud dáme start v pátek, volný den bude sobota apod.

Přejeme vám hodně úspěchů a hlavně, nehledejte v tom žádnou vědu, brzy se vám to dostane pod kůži a budete jako profík.

Vytvoř si účet a získej tyto skvělé výhody

Dárečky DÁRKY A ODMĚNY Sbírání lováčků a soutěže
Profil OSOBNÍ PROFIL Zaznamenávej a sleduj svůj progres
Plánky a tipy PLÁNKY ZDARMA TOP-Tipy na cvičení

Znáte nás z médií