Krásný den,
nevím jak vy, ale já jakmile slyším nebo čtu slovo „chutě,“ okamžitě mi hlavou projede klasický pás někde u kasy v potravinách a na něm spousta potravin – čokoládou počínaje a flákem masa konče. :-) Na světě je snad jediný člověk, kterého znám a nemá nikdy na nic chuť a je jím můj muž, ten člověk nemá nikdy chutě na nic, i když abych mu nekřivdila, jednou se po 4 letech ozval, že by si dal Moravského vrabce, jak dělala jeho babička – no pááni, málem mě kleplo, že má taky na něco chuť a skoro jsem se přetrhla, abych mu vyhověla – když už, že?

No ale my si povíme, co nám říká naše tělo, když už si na nějakou potravinu nebo pochutinu vzpomene – čím ji nahradit, abychom naše chutě pomalu proměnili za zdravější. A poslechli svůj „chrám,“ co mu chybí k naprosté dokonalosti a kráse. Protože i závislosti na cukru, hambáči a cole se můžeme zbavit, stačí mít silnou vůli anebo prostě jen chtít. Dámy a pánové, jdeme na věc.

Toužíte-li po:

Čokoláda

Kromě vlivu, který má na chemii mozku, čokoláda obsahuje také hořčík. Je to velmi důležitý minerál, který má zásadní význam pro několik funkcí v těle a poskytuje nám energii. Výborným a příjemným zdrojem hořčíku je hořká čokoláda. Pokud ovšem nemáte rádi chuť hořké čokolády, využijte alternativních zdrojů hořčíku - bobule Açai, nepasterované černé olivy, ořechy (mandle, lískové), semínka (slunečnice, sezam, len, konopí), luštěniny, datle, nepražené kakaové boby, banány, jablka, kapustu, rozinky, fíky, celozrnné obilniny, baobab, avokádo, mořské řasy.

Chléb/pečivo

Vaše tělo potřebuje nějakou pomoc v oddělení aminokyselin, protože nemůže dělat esenciální aminokyseliny, které potřebuje na jeho vlastní. Místo chleba se snažte dostat aminokyseliny z ořechů, ryb a vajec. Nebo ještě lépe, zkuste porce quinoa, který obsahuje kompletní sadu všech esenciálních aminokyselin, jakož i plnou porci vlákniny, a směs vitamínů a minerálů. Další zdroje: rozinky, špenát, sladké brambory, celozrnné obilniny.

Káva

Když instinktivně sáhneme po kávě v dopoledních hodinách, co opravdu hledáme, je energie. Problémem je, že po konzumaci kávy - kofeinu se po určité době cítíme více unaveni, než před kávou. To, co vaše tělo potřebuje, je skutečná energie z přírodních zdrojů. Zkuste například vyměnit kávu za zelený čaj. Případně chlorella.

Cukr/sladkosti

Vaše tělo potřebuje glukózu, aby přes den udrželo správnou hladinu cukru v krvi. Ujistěte se, že spolu s glukózou dostanete do těla vitamíny, minerály a vlákninu stejně. Sáhněte po ovoci, které obsahuje fruktózu a poskytne tělu spolu s antioxidanty i další živiny.

Dále vám může scházet:
Chrom: brokolice, hroznové víno, obilné klíčky, listová zelenina, divoké byliny, para ořechy, lískové ořechy, datle, rajčata, švestky, naklíčená semínka, mořské řasy.
Fosfor: chlorella, Lucuma, ořechy (mandle, lískové), semínka (slunečnice, sezam, len, konopí), luštěniny, celozrnné obilniny, koriandr, hlávkový salát, divoké byliny.

Smažené potraviny

Pokud potřebujete snížit tuk ve vaší stravě, je na čase vrátit se zpět ke zdravým tukům, které váš ve skutečnosti pomohou zasytit. Velkým zdrojem zdravých tuků je avokádo, jehož součástí jsou i minerální látky a vláknina, stejně jako ořechy, mandle a kešu.

Alkohol

Zde se můžeme dostat do "začarovaného kruhu". Pokud sáhneme po alkoholu, minerály spolehlivě "vyplavuje." Opět můžeme pocítit chuť na alkohol. Draslík a vápník jsou dva z těchto minerálů, o které si tělo říká. Minerály je potřeba doplnit z jiných zdrojů (rajčata, sušené ovoce, fazole, listová zelenina apod.) Také si může říkat o bílkoviny.

Perlivé nápoje

Perlivé nápoje jsou obvykle plné cukru, kofeinu a dalších chemických látek a mohou přivodit naopak dehydratační účinek. Sáhněte raději po pramenité vodě.

Slané potraviny

Pozor! Obyčejná kuchyňská sůl, či sůl průmyslově zpracována vede k zadržování tekutin v těle, což může zvýšit celkovou tělesnou hmotnost i krevní tlak. Ideálním zdrojem k doplnění sodíku v těle je himalájská růžová sůl a mořská sůl. Při používání běžné kuchyňské soli v potravě je zapotřebí vyvážit její používání s fyzickou činností, která vede k "vypocení" přebytku sodíku z těla.

Jídlo z fast foodu

Většina občerstvení a restaurací typu fast foodu nabízí svým zákazníkům jídla, která okamžitě zaženou pociťující hlad a chuť "na něco". Tato strava je ovšem "prázdná," nedodá tělu potřebné vyvážené živiny, působí negativně na náš organismus a její konzumace vede ke zdravotním obtížím typu obezity, vysokému krevnímu tlaku a dalším. Zvolte raději stravu vyváženou, obsahující libové maso, sacharidy a zdravé tuky. Navíc klasicky je jídlo “nasolené,” aby vyvolalo žízeň a co se nejvíce hodí k zahnání hodně slaného jídla? Hodně sladké nápoje – a už se vezeme.

Pizza

Pizza je v konečném důsledku mastné jídlo – jen si představte to množství sýra a nemluvíme už o mražených výrobcích. Pokud na ni máme chuť, tělo vydává signál absence důležitých mastných kyselin. Dostatek mastných kyselin najdeme v potravinách jako je losos, lněné semínko a ořechy.

Sýr

Tato potravina obsahuje vysoký obsah kalorií. Často dochází k chuti na sýr při dodržování nízkokalorické diety. Jezte potraviny, které obsahují zdravé hladiny kalorií a také poskytují vitamíny, minerály a další živiny, které udrží vaše sýrové chutě na uzdě. Chybí vám omega 3 mastné kyseliny – najdete je v rybách a obsahují je také Chia semínka, kokosový olej, konopné semínko, lněné semínko, bobule Açai.

Kyselé potraviny

Hořčík je velmi důležitý minerál, který nám pomáhá udržet se v klidu bez stresu, pomáhá nám v noci spát a obecně zlepšit kvalitu života. Pokud začne v těle docházet, tělo se bude snažit kompenzovat tím, že hledá kyselé potraviny. Při konzumaci potravin dostatečně bohatých na hořčík bude touha po kyselém klesat. Dejte si banán, jablko, kapustu, fíky nebo třeba datle.

Polévky a koktejly

Ve chvíli, kdy tělu chybí voda, dostáváme chuť na koktejly, smoothies, polévky a další formy tekuté stravy namísto pevné. Řešením je zvýšení příjmu vody během dne.

Studená jídla

Jednoduše doplňte tekutiny, nevystavujte se přímému slunci a vyhněte se pobytu ve vyhřátých místnostech.

Přejídání obecně a touha po větším množství potravin

Přejídání se je jeden z nejhorších zlozvyků v novodobém stravování. Tělo dostává příliš mnoho sacharidů nebo příliš mnoho bílkovin a vzniká přirozená závislost na velkých porcích. Tím se tělo dostává do nerovnováhy. Zaměřte svou pozornost na poměr sacharidů a bílkovin v potravě vzhledem k výšce a váze těla. Může vám také chybět vitamin C anebo křemík, který najdete např.: v jablcích, pomerančích, třešních, mandlích, červené řepě, okurce, celeru, medu, rozinkách, celozrnných obilovinách, naklíčených semínkách, zelí, cibuli.

Přejídání při PMS

Chybí vám hlavně zinek a ten si můžete dopřát v těchto potravinách: bobule Açai, dýňová semínka, slunečnicová semínka, listová zelenina, divoké byliny, luštěniny, naklíčená semínka.

Sacharidy

Chuť sacharidů je jednou z nejoblíbenějších chutí pro ty, kteří se snaží zhubnout tím, že sledují jejich příjem. Vyberte si správné zdroje sacharidů, které vám nejvíce nutričně "sedí." Nedostatek důležitých vitamínů a minerálů může mít za následek chuť na potraviny příliš bohaté na sacharidy.

Protein

Tělo nemůže správně bez bílkovin "fungovat." Pokud pozorujete zvýšenou chuť na potraviny s vysokým obsahem bílkovin, rozhodně tomu věnujte pozornost. Chuť na bílkovinovou stravu může také kompenzovat přílišnou konzumaci potravin, ve kterých je příliš mnoho sacharidů.

Nechutenství

stejně jako v případě s přejídáním u PMS vám chybí zinek. Pokud se vytratila vaše chuť k jídlu, tělu chybí dostatek vitamínů a minerálů. Zinek je důležitý minerál, který ovlivňuje vaše chuťové pohárky, vaše tělo ho potřebuje každý den. Také chlorid sodný, nebo mangan – zkuste ananas, kozí mléko, česnek.

Říkáte si, že chutě na pizzu vám lněné semínko opravdu nezažene? Ono vše je jen otázkou času, mě samotnou od doby, co jím hodně ráno a snažím se vydatně a vyváženě snídat, nehoní hlavně večerní mlsná – nepotřebuju se něčím dojíst, něco si dát a necpu se pořád do ledničky v naději, že najdu poklad… :D Pečujeme o sebe zvnějšku – jdeme ke kadeřnici, na nehty, na kosmetiku, tak hýčkejme se taky zevnitř. :-) Zkuste svému tělu dopřát především pestrou stravu, a pokud tak jíst neumíte? Nevadí, my Vám pomůžeme, stačí si kliknout na naší skvělou výzvu VYVÁŽENÝ JÍDELNÍČEK.

Vaše Anet

Vytvoř si účet a získej tyto skvělé výhody

Dárečky DÁRKY A ODMĚNY Sbírání lováčků a soutěže
Profil OSOBNÍ PROFIL Zaznamenávej a sleduj svůj progres
Plánky a tipy PLÁNKY ZDARMA TOP-Tipy na cvičení

Znáte nás z médií