⟵   Zpět

Syrové vs. vařené

Krásný den,

víte, jak se změní váha příloh nebo masa po uvaření? Když vezmeme 100 g syrových špaget, po uvaření už to nebude 100 g – nasáknou totiž vodu. Jak to tedy funguje? Nejen naše krásné vlasy nabývají na objemu, ale také přílohy.

Musíme brát v potaz, že uvedené hodnoty jsou pouze orientační a jsou závislé na původu výrobku a samotné kvalitě potraviny. Tady vidíme, o kolik procent nabydou uvedené potraviny uvařením.

  • Rýže 200 %
  • Rýže natural 175 %
  • Basmati rýže 120 %
  • Hnědá neloupaná rýže 100 %
  • Kuskus 200 %
  • Bulgur 110 %
  • Těstoviny 150 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 230 %)
  • Celozrnné těstoviny 100 %
  • Těstoviny semolinové 100 %
  • Čočka 180 %
  • Fazole 160 %
  • Hrách 130 %
  • Hrách loupaný 150 %
  • Sójové boby 160 %
  • Sójový granulát 300 %
  • Pohanka 200 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 280 %)
  • Jáhly 250 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 280 %)
  • Kroupy 230 %
  • Gnocchi 5 %
  • Brambory 2 %

Další potravinou, která nám tepelnou úpravou mění celkem podstatně svou váhu, je maso.

Každá hospodyňka to zná, flákota masa a ejhle, na pánvi je z ní podrážka. To, jak moc se nám sníží hmotnost masa, ovlivňuje i druh přípravy. Jestli maso pečete, dusíte nebo například vaříte, to má pak velký vliv na koncovou gramáž. Zde neuvádíme procentuální nárůst, ale jak se změní 100 g syrového masa na gramy masa vařeného. Opětovně berme v potaz, že hodnoty platí především u libového masa.

  • Hovězí maso 100 g – 60 až 65 g
  • Telecí maso 100 g – 60 g
  • Vepřové maso 100 g – 60 až 80 g
  • Drůbeží maso 100 g – 55 až 65 g
  • Ryby 100 g – 80 g

Poslední položkou by mělo být ovoce a zelenina, u ní počítáme podle druhu se ztrátou hmotnosti cca 5 – 30 %.

Snad jsem Vám vypomohla a už pro vás bude svět zase o trochu veselejší :)


14.9.2016

Anet

Autorka pochází z Českého Ráje a žije společně se svým mužem, kocourem, a třemi syny v Praze. Studovala obchodní akademii, vlastní certifikát z psychologie, prošla několika kurzy o výživě dětí a má licenci fitness trenéra. Její vášní je četba, běh, vaření a kreativita s dětmi. V současnosti je také učitelkou se synem na domácím vzdělávání.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Spalovací rychlovka - Nová vysoce efektivní výzva pro všechny, co mají pocit, že neustále nestíhají, nemají na cvičení čas a rádi by viděli výsledky už za 30 dní . Stačí ti vyšetřit si pro sebe pouze 15 min. Za krátkou dobu stihneš dynamickou rozcvičku, protažení a dáš si pořádně do těla. Díky intenzivnímu tréninku budeš rychle spalovat a to i po tréninku - tělo nakopneš do spalovacího procesu na minimálně 24 hodin. Trénink je jak pro začínající, tak pro pokročilé. Výběr máš ze dvou variant. Těšit se můžeš na výběr z 32 tréninků, kterými tě provedou Verča a Terka. Nově jsou součástí instruktážní videa, kde ti trenéři ukáží, jak cvik správně cvičit a jakým chybám se vyvarovat. Aby tvoje hubnutí šlo jako po másle, součástí je redukční jídelníček se stálým, ale sníženým příjmem energie. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti