⟵   Zpět

Syrové vs. vařené

Krásný den,

víte, jak se změní váha příloh nebo masa po uvaření? Když vezmeme 100 g syrových špaget, po uvaření už to nebude 100 g – nasáknou totiž vodu. Jak to tedy funguje? Nejen naše krásné vlasy nabývají na objemu, ale také přílohy.

Musíme brát v potaz, že uvedené hodnoty jsou pouze orientační a jsou závislé na původu výrobku a samotné kvalitě potraviny. Tady vidíme, o kolik procent nabydou uvedené potraviny uvařením.

  • Rýže 200 %
  • Rýže natural 175 %
  • Basmati rýže 120 %
  • Hnědá neloupaná rýže 100 %
  • Kuskus 200 %
  • Bulgur 110 %
  • Těstoviny 150 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 230 %)
  • Celozrnné těstoviny 100 %
  • Těstoviny semolinové 100 %
  • Čočka 180 %
  • Fazole 160 %
  • Hrách 130 %
  • Hrách loupaný 150 %
  • Sójové boby 160 %
  • Sójový granulát 300 %
  • Pohanka 200 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 280 %)
  • Jáhly 250 % (záleží na druhu - může se pohybovat až k 280 %)
  • Kroupy 230 %
  • Gnocchi 5 %
  • Brambory 2 %

Další potravinou, která nám tepelnou úpravou mění celkem podstatně svou váhu, je maso.

Každá hospodyňka to zná, flákota masa a ejhle, na pánvi je z ní podrážka. To, jak moc se nám sníží hmotnost masa, ovlivňuje i druh přípravy. Jestli maso pečete, dusíte nebo například vaříte, to má pak velký vliv na koncovou gramáž. Zde neuvádíme procentuální nárůst, ale jak se změní 100 g syrového masa na gramy masa vařeného. Opětovně berme v potaz, že hodnoty platí především u libového masa.

  • Hovězí maso 100 g – 60 až 65 g
  • Telecí maso 100 g – 60 g
  • Vepřové maso 100 g – 60 až 80 g
  • Drůbeží maso 100 g – 55 až 65 g
  • Ryby 100 g – 80 g

Poslední položkou by mělo být ovoce a zelenina, u ní počítáme podle druhu se ztrátou hmotnosti cca 5 – 30 %.

Snad jsem Vám vypomohla a už pro vás bude svět zase o trochu veselejší :)


14.9.2016

Anet

Autorka pochází z Českého Ráje a žije společně se svým mužem, kocourem, a třemi syny v Praze. Studovala obchodní akademii, vlastní certifikát z psychologie, prošla několika kurzy o výživě dětí a má licenci fitness trenéra.
Její vášní je četba, běh, vaření a kreativita s dětmi. V současnosti je také učitelkou se synem na domácím vzdělávání.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Zhubni nafurt - naše nejkomplexnější výzva - Splň si svůj sen a jednou provždy ZHUBNI NAFURT. S nejkomplexnější výzvou máš na výběr ze 4 variací jídelníčků - klasický s masem, vegetariánský, bez lepku či bez laktózy. V téhle výzvě dostaneš to nejlepší v 60 dnech. Tréninkový plán je nadupaný. Čeká tě 42 tréninků (Tabata, HIIT,Klouzání, Kickbox, Posilování) v podání 5 trenérek. Nově si pro tebe Mari připravila Posilování mysli, program, kde budeme pracovat s myslí a naučíme se sebehodnotě, spokojenosti a lásce ke svému tělu. Přidej se ke skupině dalších výzvařů a dosáhni společnými silami vytoužených výsledků. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti