⟵   Zpět

Tajemství červené řepy

Hned na úvod vypálím jednu historku, můj muž vždy říká, ať hlavně nikomu ty své historky nevyprávím, ale já se někdy neudržím.. :-) Jako děti jsme často jezdili s rodiči do lesa na borůvky, houby a další plody lesa. Vždy jsme vyfasovali velký kyblík od hořčice a sbírali, jak vzteklé. Brácha však obcházel sbírání, jak jen to šlo a raději se oháněl klackem – zaplnil tedy borůvkami dno, pak tam nacpal šišky a zasypal borůvkami… Jenže naše mamka si jednoho dne řekla, že ho pěkně vypeče a tak borůvkové knedlíky pro bráchu uvařila zvlášť. Jeho překvapení po rozkrojení knedlíku, v kterém se válela šiška, nebralo konce - táta pak s ledovým klidem řekl, že „co si kdo nasbíral, to si taky sní“… :-)

(jen dodám, že nakonec dostal najíst :-))

Dneska bych Vám ráda napsala něco o fenoménu dnešní doby – o červené řepě.

Odkud pochází

Její původ je ve Středomoří a v atlantském prostředí. Je známá a oblíbená jak v Evropě, tak v Severní Americe a mnoha asijských zemích. První záznamy o červené řepě jsou staré asi 3000 let a pocházejí z Babylonie. Byla známá i ve starém Říme, kde ji tehdy bohatě využívali jednak jako jídlo, ale zejména jako lék.

Mnoho lidí si s červenou řepou vybaví boršč – druh polévky oblíbený zejména v ukrajinské a ruské národní kuchyni, obdoba této polévky se vaří hojně také v Polsku nebo Bulharsku.

Recept:

Řepu uvaříme ve slupce, necháme zchladit a nakrájíme na kostky. Pak zprudka na pánvi osmahneme cibuli, česnek a hovězí maso, přidáme koření na vývar a dusíme. Až bude maso poloměkké, vložíme k němu opraženou kořenovou zeleninu, syrové brambory a uvařenou řepu. Na závěr ještě přidáme zelí a kopr. Hotový boršč podáváme se zakysanou smetanou nebo bílým jogurtem.

Nevzhledná kráska

Je vysoce zásaditá a jako taková je schopna potlačovat nejen viry a bakterie, ale účinně nám pomáhá bojovat s často rozšířenými mykózami. Je-li správně pěstována, obsahuje dostatek selenu a dalších minerálů, a tak se stává přímo zásobárnou přírodních látek prospěšných našemu tělu a též i bránících vzniku rakoviny. Červená řepa zbavuje mozek jedovatých kovů, například hliníku. Je kvalitním zdrojem kyseliny listové, vitamínu C a zejména draslíku, který upravuje srdeční činnost, udržuje normální krevní tlak a napomáhá správné činnosti nervové soustavy. Poskytuje tělu křemík, který posiluje kosti, cévy i kůži. Řepa také ve svém barvivu obsahuje spoustu antioxidantů.

Význam červené řepy

Všechny její účinky nám dodávají imunitu a celkově posilují náš organismus.

Červená řepa

  • podporuje peristaltiku střeva, čímž odstraňuje zácpu
  • podporuje činnost žaludku a žlučníku
  • odstraňuje z těla jedovaté látky
  • vytváří vazivové tkáně
  • zesiluje stěny cév
  • zlepšuje využití bílkovin
  • zajišťuje duševní pohodu
  • zpevňuje pokožku
  • napomáhá při alergiích
  • aktivuje tvorbu červených krvinek
  • má kladný vliv na revma
  • je cenným pomocníkem v boji proti mykózám
  • je pomocník při prevenci a léčby rakoviny
  • pozitivní vliv na těhotenství
  • regenerace organismu
  • posiluje kardiovaskulární systém

Myslím si, že červená řepa je v našich krajích nedoceněna. Mnoho lidí ji na trhu míjí bez povšimnutí a je to škoda, protože její častá konzumace v jakékoliv podobě je v mnoha směrech prospěšnější než velké dávky vitamínových či jiných potravinových doplňků.

Její využití v kuchyni

Možná vám červená řepa nevoněla příliš ve školních jídelnách ale dneska už i vaření prošlo nějakou renovací a i na řepě si můžete pochutnat. Červená řepa má velké využití v kuchyni; můžete ji použít do salátů, vaření polévek, boršče nebo k přípravě pomazánek, slaných buchet a koláčů nebo ji můžete sterilovat či zapékat. Možnosti použití červené řepy při vaření jsou doopravdy rozsáhlé, stačí se jen podívat na množství receptů, jež zaplavují sociální sítě – kde si lidé, své fantazií upravené recepty, rádi předávají.

Jako salát - recept

Za syrova můžeme řepu přidávat do zeleninových salátů, buď nakrájenou na tenké plátky, nebo nastrouhanou. V kombinaci se zelím, křenem, ořechy, jablkem, vařeným bramborem a jogurtovou či majonézovou zálivkou a podobně je to elixír nabitý vitaminy a minerály.

Pro těhulky

Je plná kyseliny listové – šťáva z jedné řepy obsahuje 34 % doporučené denní dávky – která pomáhá eliminovat vrozené vady a podporuje správný vývoj mozku ještě nenarozených dětí.

Diabetici, pozor

Jediný, kdo by si při konzumaci červené řepy měl dát pozor, je cukrovkář. Obsahuje totiž vyšší množství sacharidů.

Čemu věnovat pozornost při pojídání řepy

Také považuji za nutné upozornit, že konzumací červené řepy dochází často k obarvení stolice a moči do červena. Kdo toto neví, může se zaleknout, ale je to jen vylučování nevstřebaného barviva a nemusíme být nijak znepokojeni tímto stavem. Trvá pouze po dobu konzumace a vyloučení z těla a není známkou nemoci. Spíš dobré funkčnosti ledvin a trávení.

Při samotné dietě s červenou řepou se mohou vyvolat reakce, jako jsou migrény, pálení či příznaky rýmy apod. Je to jen projev očisty organizmu. Samotnou dietou zde míním, že se „vrhnete“ :-) jen na šťávy z řepy, vařenou řepu v podobě kaší či studenou jako saláty, a k tomu třeba jen přílohu vařenou rýži a nejíte nic jiného…

To je sice velice dobrá detoxikace, ale může při zanešeném organizmu vyvolat očistné stavy, které jsou pak doprovázeny zmíněnými reakcemi našeho těla. Vyzkoušejte také náš Detox s chutí.

Proto by nemocní lidé měli začínat s jejím příjmem opatrně a dávky pokrmů z ní připravených zvyšovat postupně. Je lepší ji do jídelníčku zařadit jako jedno jídlo, nebo přílohu v podobě salátu, to zůstanou projevy očisty bez bolestného doprovodu.

No a já se dobrovolně a bez mučení přiznám, že řepu nijak zvlášť nejím, ale napravím to. Pořád se na to chystám, ale na světě je tolik potravin a tolik druhů, co bych ráda vyzkoušela, že mi na to nestačí jeden život. Ale nelenila jsem a našla pár zajímavých „řepůstek,“ co by stály za vyzkoušení, níže tedy pro Vás do adventního času, receptíky.

Na závěr

Složení řepy

  • 100g = 43 kcal
  • 1,61g bílkovin
  • 9,56g sacharidů (6,76g z toho cukry)
  • 0,17g tuků
  • 2,8g vlákniny
Vaše Anet

Vaše recepty

Čatní z řepy

1 kg oloupané a nastrouhané řepy smícháme s třemi nakrájenými cibulemi, dochutíme cukrem, česnekem, novým kořením, osolíme (záleží na chuti), přidáme jablečný nebo balsamico ocet (někdo raději dává červené víno) a za stálého míchání přivedeme k varu. Poté snížíme plamen, zakryjeme pokličkou a pozvolna vaříme zhruba hodinu, následně ještě bez pokličky vaříme do zhoustnutí asi 20 minut. Směs dáme do suchých sklenic a uzavřeme. Čatní chutná skvěle po pár dnech, když se všechny chutě a vůně ve sklenici rozleží.

Salát Carpaccio

Salát carpaccio ve středozemním stylu: Nakrájejte grilovanou řepu na tenké plátky a podávejte s rukolou a kozím sýrem, zakapané olivovým olejem.

Hranolky z řepy

Udělejte si zdravé hranolky z řepy, stačí jí nakrájet ve tvaru hranolek, potřít olivovým olejem, posypat kořením (rozmarýn, tymián, sůl) a upéct v troubě na 180°C zhruba 45 minut. Můžete si z nich také udělat chipsy, postup je stejný, akorát si je nakrájíte na tenčí plátky (pokud budete mít tenké plátky, doba pečení se zkrátí).

A jaký je ten Váš recept?

20.1.2015

Anet

Autorka pochází z Českého Ráje a žije společně se svým mužem, kocourem, a třemi syny v Praze. Studovala obchodní akademii, vlastní certifikát z psychologie, prošla několika kurzy o výživě dětí a má licenci fitness trenéra.
Její vášní je četba, běh, vaření a kreativita s dětmi. V současnosti je také učitelkou se synem na domácím vzdělávání.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Spalovací rychlovka - Nová vysoce efektivní výzva pro všechny, co mají pocit, že neustále nestíhají, nemají na cvičení čas a rádi by viděli výsledky už za 30 dní . Stačí ti vyšetřit si pro sebe pouze 15 min. Za krátkou dobu stihneš dynamickou rozcvičku, protažení a dáš si pořádně do těla. Díky intenzivnímu tréninku budeš rychle spalovat a to i po tréninku - tělo nakopneš do spalovacího procesu na minimálně 24 hodin. Trénink je jak pro začínající, tak pro pokročilé. Výběr máš ze dvou variant. Těšit se můžeš na výběr z 32 tréninků, kterými tě provedou Verča a Terka. Nově jsou součástí instruktážní videa, kde ti trenéři ukáží, jak cvik správně cvičit a jakým chybám se vyvarovat. Aby tvoje hubnutí šlo jako po másle, součástí je redukční jídelníček se stálým, ale sníženým příjmem energie. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti