⟵   Zpět

Volná, svobodná nebo vědomá menstruace

„Aha, tak ony to některé ženy běžně aplikují a nevědí, že my ostatní to neumíme?“

Slyšela jsi už o volné menstruaci nebo svobodném krvácení? Co si pod tím dokážeš představit? Pokud tě to láká vyzkoušet nebo se dozvědět více, jsi na správném místě.

Pokusím se ti přinést co nejvíce informací, konečný postoj však bude stejně na tobě. Začnu tedy objasněním pojmu svobodná menstruace neboli „bezvložková metoda“.

Bezbolestná menstruace bez vložek, tamponů a kalíšků

Že to není možné? Ale ano, je. Jen je potřeba trénovat a být trpělivá!

„Za největší výhodu považuji fakt, že jakmile přestaneš do těla uměle zasahovat a krev necháš samovolně odtékat, zbavíš se všech nepříjemných symptomů provázejících menstruační cyklus. Od doby, co Svobodnou menstruaci provozuji, tyhle problémy vůbec nemám.“

Marika Janečková, zakladatelka projektu 30ti denní výzva

Vraťme se k původní informaci, ta byla velmi jednoduchá. Menstruační krev lze zadržovat a vědomě vylučovat. Jde totiž o techniku, kdy žena díky plné kontrole nad funkcí svalů pánevního dna nepotřebuje žádné menstruační pomůcky. Jednoduše krev dokáže zadržet a na toaletě ji potom řízeně nechat odejít. Čím více jsem si o této metodě četla, tím více jsem nabyla přesvědčení, že bez posíleného pánevního dna bude velmi těžké tuto metodu ovládnout. Velmi dobrým způsobem posílení svalů pánevního dna je jóga. Pokud tedy prozatím nemáš žádné zkušenosti s jógou, na konci článku máme pro tebe skvělý tip.

V hlavní roli pánevní dno

„Když jsem porodila Nikyho, měla jsem velké problémy s povoleným pánevním dnem. Při hledání vhodných cviků na jeho posílení, jsem narazila na pojem svobodná menstruace a úplně mě to nadchlo.

Marika Janečková, zakladatelka projektu 30ti denní výzva

O jakých svalech se vůbec bavíme? Je všeobecně známo, že inkontinence je důsledkem povolených svalů. Tedy, i když jsou svaly v pořádku (třeba u mladých žen), ale žena je neumí zatáhnout, je to problém. K zadržování moči i menstruační krve je nutné mít svaly pod kontrolou. Není ovšem těžké se to naučit. Více se ale dozvíte v našem článku O pánevním dnu.

Jak tedy na to?

Při menstruaci se děloha průběžně plní krví a zbytky sliznice. V momentě, kdy je plná, vyteče krev skrz děložní čípek do pochvy a odtud ven z těla. Metoda volné menstruace spočívá v tom, že sama určujete okamžik, kdy krev proteče skrz čípek.

„Díky této metodě jsem se zbavila nepříjemných pocitů spojených s hromaděním krve v hygienických pomůckách (tampóny, vložky). Pochopila jsem, že nejzdravější formou pro tělo je nechat krev volně z těla odejít, bez jakýchkoliv bariér.“

Marika Janečková, zakladatelka projektu 30ti denní výzva

Jak poznat ten správný moment?

Stěžejní je naučit se naslouchat svému tělu. Podle Lucie Harnošové, lektorky kurzů seberozvoje pro ženy, se dá tento pocit přirovnat k nutkání na močení. Než se ho ale žena naučí vnímat, je možné procvičovat vyprazdňování krve při každé návštěvě toalety. Z počátku cyklu je návštěva toalety častější. Jak se síla menstruace snižuje, intervaly návštěvy toalety klesají.

„Na záchod doporučuji chodit každou hodinu a plně vnímat ten proces vyprazdňování.“

Marika Janečková, zakladatelka projektu 30ti denní výzva

Hurá cvičit

Pokud doposud žádné zkušenosti s touto metodou nemáš, ale jsi odhodlaná ji vyzkoušet, je potřeba začít s tréninkem. Doporučuji cvičit v době, kdy se můžeš soustředit na to, že musíš jít po určité době na záchod. Je velmi těžké udržet pozornost v plném pracovním nasazení. V tomto případě je na místě si nastavit upomínku nebo budík. Pokud krev nekontrolovatelně odteče, je již pozdě. V začátcích trénujte raději s vložkou.

„U této metody posilování pánevního dna jde v první řadě o nastavení v hlavě a vizualizaci. Dobrým místem pro trénink je toaleta. Zde si můžeš vyzkoušet vědomé otevření a uvolnění. Je potřeba si uvědomit, že celý tento proces začíná v naší hlavě.“

Marika Janečková, zakladatelka projektu 30ti denní výzva

Jde především o pochopení sebe sama

Volná menstruace je především o pochopení sebe sama a větším sepětí s vlastní ženskostí. Jakmile tuto metodu vyzkoušíš, jakákoliv jiná forma bude pro tebe velmi nekomfortní.

„S praktikováním volné menstruace přichází neskutečná svoboda. Nejdůležitější je uvědomění, že všechno, co jsme doposud o menstruaci věděly, jsou jen naše zvyky a paradigmata, jež máme v hlavě.“

Říká Lucie Harnošová, lektorka kurzů seberozvoje pro ženy

Nic není nemožné

Jednou z propagátorek této metody je Kiran Gandhi, absolventka Harvardu (v USA známá díky hře na bicí), která měla menstruaci v době, když běžela maraton (2015). Protože nechtěla použít tampon ani jinou hygienickou pomůcku, běžela jen tak. Přestože její rozhodnutí vyvolalo rozporuplné reakce, ona byla se svou volbou maximálně spokojená.

A jak to celé dopadlo? Trasu dlouhou přes 40 kilometrů uběhla v podstatě „na ostro“ a poukázala tím na tři věci:

  • Menstruace je přirozená a není potřeba ji maskovat, ani se za ni stydět
  • I když má žena zrovna své dny, dokáže i tak náročné věci jako zdolání maratonu
  • Chtěla poukázat na obrovský počet žen po celém světě, které nemají přístup nebo finance k zakoupení hygienických vložek.

Experimentuješ-li ráda s vlastním tělem a nebráníš se zkoušení nových věcí, je pro tebe cesta volné menstruace vhodná.

Náš tip na posílení pánevního dna Výzva začni s jógou

12.3.2021

Alena

Autorka se narodila v Ostravě, do Prahy ji přivedl osud, láska a nespočet nových možností. Miluje Prahu, dle jejích slov je to nádherné město s neskutečnou energií. Má dvě děti, vystudovala školu Tvůrčího psaní Markéty Dočekalové a kurz spisovatele Reného Nekudy. Její vášní je psaní. Miluje život, neboť je její neustálou inspirací a touhou.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Spalovací rychlovka - Nová vysoce efektivní výzva pro všechny, co mají pocit, že neustále nestíhají, nemají na cvičení čas a rádi by viděli výsledky už za 30 dní . Stačí ti vyšetřit si pro sebe pouze 15 min. Za krátkou dobu stihneš dynamickou rozcvičku, protažení a dáš si pořádně do těla. Díky intenzivnímu tréninku budeš rychle spalovat a to i po tréninku - tělo nakopneš do spalovacího procesu na minimálně 24 hodin. Trénink je jak pro začínající, tak pro pokročilé. Výběr máš ze dvou variant. Těšit se můžeš na výběr z 32 tréninků, kterými tě provedou Verča a Terka. Nově jsou součástí instruktážní videa, kde ti trenéři ukáží, jak cvik správně cvičit a jakým chybám se vyvarovat. Aby tvoje hubnutí šlo jako po másle, součástí je redukční jídelníček se stálým, ale sníženým příjmem energie. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti