⟵   Zpět

Jedu KETO, dobře jde to!

Krásný den,

ze všeho nejlepší je vycházet z vlastní zkušenosti, a proto bych vám ráda představila naší nejnovější výzvu JEDU KETO. My si rádi vše nejdříve vyzkoušíme, než vám to naservírujeme, a jinak tomu nebylo ani při této výzvě. Máte spoustu otázek, a tak vám je co nejstručněji zodpovíme. Na internetu je sice bambilion odkazů a informací, ale jsou i také, které nejsou příliš seriózní.

Povíme si, o co ve výzvě jde, její výhody, nevýhody a spoustu dalšího. Článek bych ráda pojala stručně, ale i tak, aby vám přinesl vše podstatné. Odbornější materiály jistě najdete na internetu.

JEDU KETO – CO JE TO KETÓZA?

Do ketózy se můžete dostat několika způsoby, ten první je například hladovění (nebo také půsty) a tomu se chceme vyhnout. Druhý je asi nejvíce známý - za využití koktejlů a nízkého příjmu energie. To vede k rychlému hubnutí, ale tomu se také chceme vyhnout. Co chceme? Především dobře a SKUTEČNĚ jíst, mít dostatečný příjem a jako bonus, vypadat dobře.

Ketóza je přirozený stav metabolismu, při kterém tělo získává většinu energie z tuků a nikoli ze sacharidů. Pokud se chcete do ketózy dostat, musíte snížit sacharidy pod 50 gramů denně (jsou ale tací, kterým stačí i 60 gramů, ale i tací, kteří se musí dostat pod 30 gramů – vše také záleží na množství pohybu daného jedince).

Hlavním zdrojem energie jsou pro naše tělo a mozek ketolátky. Jeden z častých mýtů tvrdí, že bez cukru nemůže náš mozek fungovat. Opak je pravdou. Již po třech dnech s nižšími sacharidy se mozek „stravuje“ až z 60% právě ketolátkami. Glukózu, kterou mozek potřebuje, si umí vytvořit sama játra tzv. glukogenezí.

Ketóza není to samé co ketoacidóza! Ketóza je normální stav metabolismu. Můžou se do ní velmi často dostat i těhotné ženy nebo děti, které málo jedí, nebo jednostranně. Případně jsou i národy, co se tak stravují stále. Ketolátky také živí tělo v případě lidí, kteří drží vícedenní půsty. Oproti tomu ketoacidóza je pak vážné onemocnění.

Ketóza byla v roce 1920 schválena jako léčebný proces u epilepsie, pokud tradiční léčba není úspěšná. Především u dětí má řízená ketóza velký úspěch.

Do ketózy se dostanete cca třetí až pátý den při příjmu do 50 gramů sacharidů. Nemusíte hladovět, tuky si můžete v tomto stravovacím režimu zvednout v podstatě, jak je vám libo. Nejčastější rozdělení živin je pak 5% příjmu sacharidů, 25% bílkovin a zbytek pak tvoří tuky. (každé stravování, kde tvoří sacharidy pouze do 40% příjmu, se označuje jako nízkosacharidové)

Pokud režim porušíte, dostanete se zpět cca za jeden až dva dny. První dva až tři kilogramy, které srazíte, jsou většinou tvořeny vodou. Dle měření InBody a kontrol svalové hmoty máme zkušenost, že odchází i při velké fyzické námaze pouze tukové zásoby.

Jakmile se dostanete z ketózy a toto stravování opustíte, vrátí se vám cca jeden až dva kilogramy, protože se vrátí voda společně s glukózou, kterou začnete přijímat. Tak to zkrátka je, ale myslete na to, kolik tuku jste také dali pryč (měřte se).

VÝHODY

  • Rychlejší úbytek váhy
  • Možné zlepšení pleti (vymizení akné)
  • Zlepšení zdravotního stavu (epilepsie, rakovina, metabolické poruchy a mnohé další)
  • Více energie
  • Jíte skutečné jídlo
  • Nemusíte tolik vařit

NEVÝHODY

  • Z počátku nežádoucí účinky viz. níže
  • Pokud nebudete dodržovat pomalejší návrat k sacharidům, může přijít jojo efekt
  • Nákup nového oblečení
  • Zácpa (pramenící z nižšího příjmu vlákniny)

JAK MĚŘIT?

Nejlepší je na změření ketózy zakoupit „indikační proužky“ na měření ketonů. V nabídce dnes seženete velké množství od těch, co měří pouze ketony, až k těm, které měří spoustu dalších věcí, jako je pH, bílkovinu, krev atd. v moči.

Měřit byste se měli cca v dopoledních hodinách, kdy už máte trochu rozprouděné tělo. Nejvyšší ketony ukazují proužky po nějaké aktivitě.

Ketózu poznáte dle zbarvení do růžové až velmi syté růžové barvy. Pokud máte proužky světlejší, může to být tím, že jste teprve na začátku, případně hodně pijete nebo se tělo již stabilizovalo a ketony aktivně využívá, tedy to rozhodně není špatně.

NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY

Jakmile vynecháte ze stravy sacharidy, můžou vás potkat tyto příznaky. Ničeho se ale nelekejte, je to velmi individuální a zhruba po 3-4 dnech to vše vymizí a vy budete zalití energií a pozitivní náladou. Jsou tací, kteří nepocítí ani jeden z příznaků, jsou ti, co se u nich objeví třeba jeden, dva příznaky.

  • Bolest hlavy
  • Hučení v uších
  • Bolest svalů a kloubů
  • Mdlo
  • Pocity na zvracení
  • Celkový stav napodobující chřipku
  • Malátnost a zmatenost
  • Slabost a únava
  • Popudlivost

Občas vás může zaskočit:

  • Silnější pach moči po čpavku (málo pijete)
  • Zápach z úst a potu po acetonu (kdo neví tak připomíná Kanagon nebo odlakovač na nehty)

CO VAŠE ÚSILÍ PODPOŘÍ?

  • Aktivní pohyb a cvičení
  • Dostatek spánku
  • Dostatečný pitný režim (opravdu důležité)
  • Kvalitní tuk v potravě
  • Pravidelná strava

POVOLENÉ POTRAVINY

  • Bobulovité ovoce (borůvky, maliny, rybíz, lesní ovoce)
  • Zelenina (nejlépe zelená a bílá, barevná zelenina, jako jsou rajčata a papriky, je s vyšším podílem sacharidů)
  • Maso jakéhokoliv typu, vysokoprocentní šunky, slanina, avokádo, vejce, tučné mléčné výrobky, sýry, smetana, kvalitní oleje, ořechy a semínka
  • Recepty povolené dle zásad paleo výživy, případně low carb
  • Káva, neslazené čaje, voda
  • Konopná vláknina, Psyllium
  • Máslo, sádlo

POTRAVINY S VÝJIMKOU

  • Mléko (obsahuje sacharidy, tedy opatrně s jeho množstvím)
  • Suché bílé víno (zkušenost nám říká, že nás z ketózy nevyhodilo, nicméně v případě, že chcete hubnout a nejen udržovat či měnit svůj životní styl, tak je alkohol zapovězený)
  • Někdy se říká, že je možné si dát vodku se sodou a citronem, Aperol Spritz (vyzkoušeno na sobě)
  • Dochucovací kapky, tablety (omezené množství, snažte se omezit i tuto formu cukru, stále je to sladká chuť a vaše tělo na ní reaguje tím, že chce stále víc)

ZAKÁZANÉ POTRAVINY

  • Rafinovaný cukr, těstoviny, luštěniny, brambory, rýže, pečivo, některé ovoce a zelenina. Alkohol, sladkosti, příliš mnoho kofeinu, sladké vody – zkrátka sacharidy.
  • Pozor, znevýhodnit vás může i vysoká míra stresu. Nesmíte zapomenout, že největší část hubnutí se vyskytuje ve vaší hlavě.
  • Výzva není nejsnazší, ale přináší dokonalé výsledky.

A protože se při ketu dá stravovat úplně normálně, jen stačí využít jiné suroviny, tak tady máte tip na výbornou pizzu.

KETO PIZZA

Recept pro dvě osoby (nebo dvě jídla)

Těsto:
1 bochánek mozzarelly (cca 125g)
2 vejce
20g mandlové mouky (vybírejte s co nejnižšími sacharidy)
Špetka soli
Bazalka
Oregano

Postup:
Mozzarellu nakrájíme na kostičky, přidáme vejce, koření a sůl. Rozmixujeme tyčovým mixérem, když budete opravdu velmi trpělivý, dá se rozmatlat i vidličkou. Přidáte mouku a promícháte.
Nalijete na plech na pečící papír a dáte péci do předehřáté trouby na 180 stupnů (respektujte zkušenosti se svou troubou) cca na 7-8 minut. Až bude povrch těsta trochu rozlezlý a jakoby zatáhlý pizzu vyndejte a přidejte na ní suroviny (v mém případě, šunka, sýry, žampiony a lžička rozetřeného rajčatového pesta). Opět pečeme cca 5 až 8 minut.
Co se týče hodnot, tak včetně „pokrývky“ se pizza vejde do 7 g sacharidů (3,5 gramu na porci), zbytek tvoří tuky a bílkoviny. (pouze v těstě je pak cca 5 gramů sacharidů)
Dobrou chuť!

Použité zdroje: www.healthline.com
live.smashthefat.com


4.6.2018

Anet

Autorka pochází z Českého Ráje a žije společně se svým mužem, kocourem, a třemi syny v Praze. Studovala obchodní akademii, vlastní certifikát z psychologie, prošla několika kurzy o výživě dětí a má licenci fitness trenéra. Její vášní je četba, běh, vaření a kreativita s dětmi. V současnosti je také učitelkou se synem na domácím vzdělávání.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Spalovací rychlovka - Nová vysoce efektivní výzva pro všechny, co mají pocit, že neustále nestíhají, nemají na cvičení čas a rádi by viděli výsledky už za 30 dní . Stačí ti vyšetřit si pro sebe pouze 15 min. Za krátkou dobu stihneš dynamickou rozcvičku, protažení a dáš si pořádně do těla. Díky intenzivnímu tréninku budeš rychle spalovat a to i po tréninku - tělo nakopneš do spalovacího procesu na minimálně 24 hodin. Trénink je jak pro začínající, tak pro pokročilé. Výběr máš ze dvou variant. Těšit se můžeš na výběr z 32 tréninků, kterými tě provedou Verča a Terka. Nově jsou součástí instruktážní videa, kde ti trenéři ukáží, jak cvik správně cvičit a jakým chybám se vyvarovat. Aby tvoje hubnutí šlo jako po másle, součástí je redukční jídelníček se stálým, ale sníženým příjmem energie. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti