⟵   Zpět

Škodí nám lepek?

Ahoj výzvaři!

Možná jste si už všimli, že se u nás na fb dost často probírá lepek a to ve smyslu, jestli je teda dobrý nebo ne. Upřímně si myslím, že na to bude mít každý svůj pohled, protože ani my ve výzvě se ohledně lepku úplně neshodneme. Marťasovi nedělá dobře, má po něm nafouklé břicho a špatně tráví, já zase úplně pro vyřazení lepku nejsem.
A tak jsme poprosili naší Žandu, která nám ve výzvě pomáhá hlavně ohledně technologie potravin, aby nám ten lepek tak nějak „rozsekla“. A tady je výsledek :-).

Lepek

Lepek neboli gluten je hlavní bílkovinou často konzumovaných obilovin, jako je např. pšenice, ječmen, žito, oves a další. Mezi obiloviny a další potraviny, které lepek neobsahují, patří: proso, rýže, sója, pohanka, amarant, quinoa, kukuřice, brambory ad.

Proč je lepek důležitý v pekařských výrobcích?

Lepek má výborné technologické vlastnosti. Dává těstu pružnost a umožňuje vytvořit správný tvar pečiva.

Alergie versus intolerance

Pokud máte pocit, že po požití potravin s lepkem trpíte různými potížemi, je možné, že máte lepkovou intoleranci nebo alergii. Intolerance znamená, že nejde o vážné onemocnění, ale daná potravina vyvolává obtíže s trávením. Alergie na lepek (celiakie) je autoimunitní onemocnění, které se projeví velmi vážnými obtížemi v důsledku vzniku chronického zánětu gastrointestinálního traktu. Toto onemocnění lze identifikovat mimo jiné pomocí stanovení hladiny protilátek. Celiakie se projevuje již od dětství průjmy, ztrátou váhy a neprospíváním. Je to onemocnění, které bohužel nelze vyléčit a jediným řešením je odstranění lepku ze stravy a tedy dodržovat tzv. bezlepkovou dietu. Při intoleranci lepku vymizí obtíže v krátké době po vysazení lepku ze stravy, ale zase se objeví v krátkém období po jeho znovuzavedení do stravy.

Jíst či nejíst lepek?

Jak už je jasné z předešlého odstavce, pokud trpíte potížemi po konzumaci potravin s lepkem, je pro vás vhodné lepek ze stravy omezit, či úplně vyloučit. Pokud ovšem s lepkem problém nemáte, můžete jej v klidu konzumovat. Vaše střeva si s ním dokážou v pohodě poradit. Může se totiž stát, že pokud vyřadíte ze svého jídelníčku pečivo, obsahující lepek, ochudíte se spolu s ním o tělu prospěšné látky, jako je vláknina, minerály nebo vitaminy skupiny B (v pečivu spíše celozrnném). Samozřejmě není důvod ládovat se ráno koláči, na oběd si dát těstoviny z bílé mouky a k večeři tři rohlíky. Pečivo spolu s dalšími výrobky z mouky a obilovin zařazujte s mírou a tak, aby vyváženě zapadly do Vašeho denního jídelníčku.

Autor: Žaneta


18.7.2018

Anet

Autorka pochází z Českého Ráje a žije společně se svým mužem, kocourem, a třemi syny v Praze. Studovala obchodní akademii, vlastní certifikát z psychologie, prošla několika kurzy o výživě dětí a má licenci fitness trenéra. Její vášní je četba, běh, vaření a kreativita s dětmi. V současnosti je také učitelkou se synem na domácím vzdělávání.

Vaše komentáře:

Výzva doporučuje

Spalovací rychlovka - Nová vysoce efektivní výzva pro všechny, co mají pocit, že neustále nestíhají, nemají na cvičení čas a rádi by viděli výsledky už za 30 dní . Stačí ti vyšetřit si pro sebe pouze 15 min. Za krátkou dobu stihneš dynamickou rozcvičku, protažení a dáš si pořádně do těla. Díky intenzivnímu tréninku budeš rychle spalovat a to i po tréninku - tělo nakopneš do spalovacího procesu na minimálně 24 hodin. Trénink je jak pro začínající, tak pro pokročilé. Výběr máš ze dvou variant. Těšit se můžeš na výběr z 32 tréninků, kterými tě provedou Verča a Terka. Nově jsou součástí instruktážní videa, kde ti trenéři ukáží, jak cvik správně cvičit a jakým chybám se vyvarovat. Aby tvoje hubnutí šlo jako po másle, součástí je redukční jídelníček se stálým, ale sníženým příjmem energie. Chci vědět více

Rubriky blogu

Nejnovější články

Nejčtenější za poslední týden

Nejoblíbenější

Přidej se k nám na síti