Krásný den výzvánci,

není tomu tak dávno, co jsme se po rodinné radě rozhodli mít třetí štěstí v domě (po rybičkách a kocourovi spíše několikeré štěstí). A protože jsem aktivní maminka a snažím se udržovat v kondici, rozhodla jsem se podělit se s Vámi se svými myšlenkami. Jak je to vlastně se cvičením v požehnaném stavu?

Berte prosím všichni v potaz, že většina článku je pouze můj názor. Tak to cítím a vnímám já. Myslete také na to, že cílem cvičení není zhubnout (děsí mě, kolik maminek se rozhodne hubnout právě v období těhotenství), ale nastartovat psychickou pohodu a trošku vylepšit fyzičku, která je pak důležitá k samotnému porodu.
Když jsem čekala první dítko (porod 2006), tak jsem lezla po horách, denně nachodila obrovské množství kilometrů, až se nakonec cvrček narodil dříve. Také jsem jedla naprosto nezřízeně a nezdravě, jídlo do mě padalo jak Němci do krytu. Přibrala jsem 12 kg, ale celkem rychle je stáhla dolů.
Když jsem čekala druhého potomka (porod 2013), tak jsem byla od samého začátku těhotenství zavřená doma a nesměla jsem se skoro vůbec hýbat. Navíc jsem měla cukrovku, takže jsem nemohla ani mlsat. I přesto jsem přibrala 17 kg a po porodu pak začala cvičit. Každé těhotenství probíhá úplně jinak. Příběh o mém hýbání jste asi četli, a protože mám pohyb ráda i nadále, chci se mu v rámci možností věnovat i teď, jako těhotná.

Čemu se raději vyhněte

Co bychom neměly nikdy dělat, je pohyb, na který tělo nebylo zvyklé. Pokud jste nikdy necvičila a vrháte se do toho po hlavě ve chvíli, když jste otěhotněla, tak pozor - to není správná cesta.
Pokud Vás u jakéhokoliv pohybu v těhotenství někde píchne, dloubne, budete zadýchaná víc, než se bude zdát normální, bude se Vám motat hlava, nebude Vám nejlépe, tak ihned přestaňte. Zkrátka myslete na to, že už nejste zodpovědná jen za sebe, ale i za tvorečka uvnitř Vás.
Existuje mnoho činností, které pro nastávající maminky nejsou vhodné, jako například poskoky a skákání, namáhání břišního svalstva a zvedání těžkých břemen (ale co si budeme povídat - my vícenásobné matky, které už jedno dítko doma máme a musíme ho několikrát za den zvednout, se tomu nevyhneme). Také je vyloučena jízda na kole (nevhodný sklon páteře pro těhotné, příliš mnoho otřesů, riziko pádu) a jízda na in-line bruslích. Zakázány jsou i adrenalinové sporty nebo potápění a jak říká odborník: „Hopsat ve 3. trimestru aerobik není projevem mateřské lásky ale sobeckosti". Pokud cvičíte na míči, nikdy na něm neposkakujte, ale spíše se koulejte, v případě hopsání si tlačíte miminko dolů.
Kolikrát čtu články o ženách sportovkyních, co si myslely, jak budou i v těhotenství nadále cvičit, ale pak přišlo miminko. Jiný stav je zkrátka jiný stav. Nevolnosti (jen blázen je pojmenoval ranními, dost často jsou to celodenní stavy) s Vámi zacloumají, nechutenství, málo síly, energie, únava, bolesti všeho možného i nemožného, výkyvy nálad.
Vezměte si, jak se dokážete u cvičení kolikrát zapotit, funět a hýkat - jak Vám buší srdce. A teď ten malý zmatený človíček ve Vás někde uvnitř. Na prvním místě by mělo být vždy miminko a v žádném případě bychom neměly podceňovat doporučení lékaře. My do sebe přeci jen nevidíme a která z nás se vyzná například v ultrazvukových obrázcích? Jasně, doktor nám ukáže - tady je ručička, tady nožička, ale všechny známe pohledy blízkých - moje babička se mě například zeptala u fotky s hlavičkou, proč jí ukazuju snímek svých ledvin.

Jak správně cvičit

Pokud chcete přeci jen začít se cvičením, tak je pro Vás tou nejlepší volbou chůze.
Ta napomáhá mimo jiné ke zlepšení trávení (zlepší případnou, velmi častou zácpu) a pomáhá také jako prevence diabetu.
Případné bolesti zad, které se objevují se zvětšujícím se bříškem, jsou způsobeny změnou těžiště těla (u trénovaných tyto bolesti mohou přijít až později). Těmto bolestem můžete předejít vhodnými protahovacími cviky na záda. Cvičenky, které jsou na pohyb zvyklé a nezačínají s ním v těhotenství, mohou v prvním trimestru (pokud jsou v pořádku) věnovat čas posilování zad a HSS (hluboký stabilizační systém). Jak říká Alča (odborný poradce k článku): „Tělo Vám za to poděkuje".
Také byste si měly dát pozor na klouby. Díky hormonům se mění prosáknutí vaziva a tudíž i stabilita kloubu. Často pak může i cvičení, na které jste byla zvyklá, způsobovat bolest. V tomto případě je pak nutné cvičení pozměnit.
Přemýšlela jsem, jaký druh pohybu v těhotenství zvolím. Nakonec jsem se rozhodla pro gravid jógu, budu se řídit tímto měsíčním programem a už se na to moc těším.

Kurzy a plavání

V dnešní době si také můžeme vybrat z nepřeberného množství všelijakých kurzů pro nastávající maminky, ať už je to těhotenské cvičení nebo plavání. U plavání si ale dejte dobrý pozor, který plavecký bazén navštěvujete, především kvůli infekci. Také si dejte pozor na děti a své okolí. Nikdy nevíte, kdy Vám rozdováděná ratolest skočí na záda. Nikdy neplavejte do vyčerpání. U této činnosti se také mohou objevit bolesti zad - v tomto případě plavejte místo prsou raději znak.

A když už jsme u bazénů, nikdy nenavštěvujte páru nebo saunu (miminku můžete opravdu velice ublížit). Což platí i na souši s opalováním, zkrátka miminkům horko nesvědčí a Vám v tomto stavu také ne.

Běh v těhotenství

Tady naleznete spoustu rozporuplných názorů, kde jeden říká ano, druhý ne. Rozhodně ne, pokud jste předtím nikdy neběhaly. A za sebe bych provozovala spíše jogging. Já jsem párkrát vyběhla, ale byla ještě zima a tak jsem hodila běžecké boty na hřebík.

Stravování

V dnešní době internetu a přebytku informací, které na Vás číhají na každém rohu, není tak těžké dozvědět se, co můžete a nemůžete jíst. Zákazy se množí jak houby po dešti. Když jsem se spolupodílela na doplňujících informacích u jídelníčku pro těhulky (kategorii pro svou váhu a výšku si můžete nalézt), valila jsem oči, co všechno se nesmí a co já i přesto obě svá předešlá těhotenství jedla. Všude na nás číhá plíseň, rtuť a umělá hmota. No, byla to docela fuška, ale nakonec jsme to s Martinem a několika dalšími pomocníky dali dohromady.
Často také slyšíme, že tajuplná listerie je v sýrech, ale málokdo už ví, že se může objevit i v neumyté zelenině. Zkrátka vždy by měl zvítězit zdravý selský rozum a kolikrát je i Vaše intuice lepší, než názor 200 mamin z webů o miminech.

Nezbývá mi než Vám popřát příjemné cvičení a myslete vždy na své miminko, čeká Vás neuvěřitelná spousta poprvé - od probdělých nocí, přes první zoubky až k prvním krůčkům a ani se nenadějete a budete svoje malé miminko odvádět do školy.

Vytvoř si účet a získej tyto skvělé výhody

Dárečky DÁRKY A ODMĚNY Sbírání lováčků a soutěže
Profil OSOBNÍ PROFIL Zaznamenávej a sleduj svůj progres
Plánky a tipy PLÁNKY ZDARMA TOP-Tipy na cvičení

Znáte nás z médií